Säljare uppgav felaktig uppvärmningskostnad

Fråga:
Vi köpte ett hus. Säljaren uppgav en driftskostnad på 45 000 kr per år, och vi diskuterade även uppvärmningssystemet som var relativt nytt (cirka 3 år, vattenburen luftvärmepump) och att detta system var det bästa och bidrog till de låga driftkostnaderna. Huset är 258 kvm. Vi såg ingen anledning att ifrågasätta detta. Nu visar det sig att de i själva verket hade en driftskostnad på 95 000 kr förra året, vi har kollat upp detta med utskrift av deras fakturor genom kommunen, så det är säkrade siffror.

Vi har mellan december-mars redan betalat 46 000 kr i drift. Nu min fråga: Vad kan vi göra? Vad har vi för rättigheter? Om vi ska begära någon typ av ersättning, hur mycket kan det handla om? Vi känner oss grundlurade och känner att vi kanske inte kan bo kvar pga dessa höga kostnader. Men huset är ju inte värt lika mycket vid en försäljning idag, eftersom driften är så dyr! Hur hittar jag domar hos tingsrätten i liknande ärende? Mycket tacksam för svar!!


Svar:
Säljaren har lämnat felaktiga uppgifter och har ansvar för detta. Konfrontera säljaren skriftligt med uppgifterna och krav om kompensation. Fackman får räkna på den ekonomiska förlusten. Tvist som denna prövas i tingsrätt. Kontakta juridiskt ombud efter att ha tagit reda på vilket rättsskydd hemförsäkringen ger.