Förra veckan pratade jag med en ung mäklare som är på god väg att bränna ut sig. Hon engagerar sig mycket i sina kunder, både köpare och säljare. En del ringer henne till och med sent på kvällen och hon ställer alltid upp.
Men vad är det som upptar en stor del av tiden? Jo, problemlösning efter husköp. Familjen flyttar in och hittar problem med mögel, avlopp, elsystem eller brunnsvatten. Mäklaren åker snällt tillbaka till huset och försöker hjälpa på olika sätt, utan att lyckas.
Ett sätt att undvika sådana här situationer är att vara tydlig. Att som mäklare ge upplysning om köparens skyldigheter att undersöka huset noggrant (undersökningsplikt) redan på visningen. Både muntligt och skriftligt. De flesta mäklarfirmor har numera tagit fram dokument om olika skyldigheter, som de ger till köparen först vid kontraktsskrivningen. Det är dock alldeles för sent.
Problem kan också uppstå när en köpare tar med sig en händig bekant för att utföra en besiktning. Eller när köparen väljer att skippa besiktningen helt och hållet. Här har, enligt mitt tycke, fastighetsmäklaren ett ansvar att upplysa köparen om vikten av att anlita en besiktningsman med en ansvarsförsäkring. Missar besiktningsmannen något väsentligt, kan ju försäkringen lösa ut. Dessutom får du som köpare reda på bristerna i huset innan köpet – det finns inga felfria hus. Då kan du ha med det i beräkningen innan du slår till.
Om alla mäklare följde de här två råden skulle många problem kunna undvikas. Då skulle många slippa bränna ut sig, helt i onödan.