Det finns en hel del att tänka på när det är dags att flytta och just därför kan det vara bra att ta hjälp av en enkel och tydlig checklista för att bocka av att allt är gjort. Förutom att packa ner hela hemmet i flyttkartonger måste du göra en flyttanmälan och avsluta eventuella abonnemang samt flyttstäda hela bostaden. Det är lätt att glömma bort vad som behöver göras i flyttkaoset. Ta del av vår checklista här.
Artikelns innehåll - Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
1. Planera flytten
Det kan tyckas självklart, men faktum är att du behöver ordna flyttkartonger och planera hur du enklast och smidigast ska börja packa ner dina tillhörigheter i god tid. Om du till exempel anlitar en flyttfirma tillhandahåller de oftast flyttkartonger och då behöver du bara fundera på hur du ska fylla dem. Se dock till att inte överpacka kartongerna, oavsett om du skaffar dem själv eller får dem via flyttfirman. Tänk på att det är inte bara är lösöre som ska packas och flyttas utan även stora och otympliga möbler. Planera därför i god tid och ta ledigt från arbetet om du inte kan flytta över helgen samt se till att eventuella husdjur och barn har någonstans att vara under tiden. Flytten går smidigast utan oplanerade avbrott. Passa också på att gå igenom dina kläder och sortera ut det du inte vill ha eller behöver. En flytt är en utmärkt anledning att verkligen gå igenom allt du äger och göra dig av med saker som du inte vill ta med dig till din nya bostad. Sälj eller skänk till välgörenhet.
2. Behöver du flytthjälp?
Det är inte bara viktigt att planera själva flytten utan också hur den ska gå till. Ska du flytta på egen hand, anlita en flyttfirma eller be släktingar och vänner om hjälp? Lista för och nackdelar för att komma fram till vad som kan passa dig och din situation bäst. Fördelar med att flytta själv är att du bestämmer och har kontroll över hela förloppet, men det är både slitsamt och tidskrävande. Inte minst måste du se till att boka flyttbil eller släp i god tid så att du inte står utan transportmedel på flyttdagen. Ett bra tips är att jämföra pris och närheten till det du ska boka så snart som möjligt. Om vänner och familj ska hjälpa till måste du också be om hjälp innan själva flyttdagen så att de verkligen kan hjälpa dig. Det är oftast billigare att flytta på egen hand, men du måste vara beredd på att det blir tungt.
Om du anlitar en flyttfirma blir det både bekvämare och smidigare för dig, men det kostar betydligt mer. Det du måste komma ihåg är att kolla upp att firman är tillgänglig när du ska flytta. Kolla upp vilka alternativ som finns där du bor och jämför priser. Se också till att du kollar upp vad flyttfirmans försäkring täcker och om flyttkartonger ingår i priset. Fördelarna med flytthjälp är många. Du slipper bära tungt och i en del fall kan du få hjälp med att både packa och packa upp. Glöm inte märka kartongerna med såväl innehåll som vilket rum de ska bäras in i.
3. Flyttanmälan och adressändring
Glöm inte bort att flyttanmäla din flytt till Skatteverket. Då blir du nämligen folkbokförd på din nya adress, vilket spelar roll för var du ska betala skatt, vart din post skickas och var du får lov att rösta. Det är gratis att flyttanmäla och du kan använda Skatteverkets e-tjänst. Din folkbokföringsadress blir då uppdaterad hos alla viktiga myndigheter. Flyttanmälan ser dock inte till att din post delas ut korrekt utan du måste också ändra din adress på adressändring.se samt se till att beställa eftersändning om du vill undvika att din post skickas tillbaka till avsändaren innan du har hunnit meddela alla om din flytt. Adressändring har avtal med de största postoperatörerna, men det är alltid bra att kontakta företag du får post av och meddela dem direkt. På detta sätt slipper du obehagliga överraskningar som inkassobrev och betalningspåminnelser.
4. Se över abonnemang, avtal och försäkringar
När det gäller avtal och abonnemang finns det en hel del som du måste komma ihåg att antigen avboka eller adressändra beroende på vart flytten går.
- Elavtal – via leverantörens hemsida kan du använda e-tjänster för att säga upp avtal eller flyttanmäla. Du har rätt att säga upp ett bundet elavtal när du flyttar. Se till att du har ordnat allt så att du även har el i din nya bostad. Behöver du hjälp med exakt vad som gäller så hör av dig till kundtjänst. Kom ihåg att du både har nät-abonnemang och el-abonnemang att ta hänsyn till.
- Hemförsäkring – uppdatera din hemförsäkring så att försäkringen gäller i din nya bostad när du flyttar in. Flyttar du till en bostad som är större eller mindre ändras premien och det kan vara en god idé att se över att du har ett försäkringsbolag som passar din plånbok. En flytt är ett utmärkt tillfälle att jämföra hemförsäkringsbolag och hitta något billigare och bättre.
- Sophämtning – glöm inte att säga upp sophämtningsabonnemanget samt beställa ett nytt i din nya kommun om du bor i eget hus eller radhus.
- Internet och TV-abonnemang – ta kontakt med din internet- och TV-leverantör och meddela flytt 3 månader innan med tanke på uppsägningstiden. Kan du flytta med abonnemangen blir det lättare för dig. Annars är det ett utmärkt tillfälle att byta leverantör och hitta en billigare.
- Bolån – se över vad som gäller angående ditt bolån och om du behöver betala ränteskillnadsersättning om du byter bank med bunden ränta.
5. Behöver du boka flyttstädning?
Du som flyttar hålls ansvarig för att flyttstädningen har utförts på ett korrekt sätt och det gäller även om du har anlitat en städfirma. Du behöver därför fundera igenom om du vill städa på egen hand eller om det hade varit enklare för dig att anlita en städfirma. Se till att du bokar städning när bostaden är tömd och att firman du anlitar har städgaranti, dvs. att städningen görs om utan kostnad om du inte är nöjd med den. Det finns många fördelar med att slippa flyttstäda själv. Du sparar tid och ork samtidigt som en städfirma med garanti måste städa tills du och den nya bostadsägaren är nöjd.